29. mars 2022
Nylig kom den oppdaterte forskriften med de nye reglene for hjemmekontor. – Selv om regjeringen nå tar viktige grep for å tydeliggjøre grensene mellom arbeidsdag og fritid på hjemmekontor, viser den berøringsangst for mange av de viktige spørsmålene vi har stilt i høringsprosessen, sier Negotia-leder Monica A. Paulsen.
Koronapandemien som slo brutalt inn for to år siden sendte store deler av arbeidsstokken på hjemmekontor, og aktualiserte mange spørsmål knyttet til det å jobbe fra egen bopel. Myndighetene igangsatte dermed et arbeid med å oppfriske den til dels utdaterte hjemmekontorforskriften.
Resultatet ble lagt fram tidligere i mars. De nye reglene, som skal tre i kraft fra 1. juli, innebærer blant annet at arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven gjøres gjeldende også for hjemmearbeid.
- Vi mener behovet for vern ikke er mindre for arbeid hjemme enn arbeid fra kontoret. Forskning tyder tvert imot på det motsatte, kommenterer arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen på regjeringen.no.
Endringene i den oppdaterte forskriften omfatter blant annet:
Negotia peker på flere mangler, for eksempel at den nye forskriften er ikke noe mer oppklarende på hvem som skal dekke kostnadene ved hjemmekontor.
- Realiteten for mange gjennom pandemien har vært at en del av arbeidsgivers utgifter overføres til de ansatte når kontoret flytter inn i hjemmet. Data- og kontorutstyr, bredbånd, og strømforbruk er bare noen av utgiftspostene som øker om man skal jobbe hjemmefra, sier forbundsleder Monica A. Paulsen og tilføyer:
- Den nye forskriften svarer heller ikke ut hvorvidt arbeidstakerne er dekket av yrkesskadeforsikring ved arbeid hjemmefra. Dette er dermed nok en diskusjon som overlates til lokale forhandlinger mellom våre tillitsvalgte og arbeidsgiverne.
Negotia-lederen mener regjeringen skyver mange problemstillinger foran seg, til tross for tydelige tilbakemeldinger fra fagbevegelsen gjennom høringsrundene.
- De nye reglene innebærer fornuftige tilpasninger på enkelte områder, som er bra når større deler av arbeidshverdagen nå tilbringes på hjemmekontor. Samtidig er det flere viktige forhold vi må fortsette å jobbe for at kommer på plass, sier Monica A. Paulsen.
Forskriftsendringene trer i kraft 1. juli.