I enkelte arbeidsavtaler avtales det at arbeidstaker ikke kan ta arbeid hos konkurrenter, kunder eller starte, drive eller delta i annen virksomhet i en viss tid etter arbeidsforholdets opphør, se arbeidsmiljøloven § 14 A-1.
En konkurranseklausul kan bare gjøres gjeldende så langt det er nødvendig for å ivareta arbeidsgivers særlige behov for vern mot konkurranse, for eksempel for å beskytte arbeidsgiver mot at arbeidstaker bruker sin særlige innsikt i arbeidsgivers virksomhet i arbeid for en konkurrerende virksomhet.
Klausulen må være skriftlig, og kan ikke gjøres gjeldende for lenger enn ett år fra opphøret av arbeidsforholdet. Etter aml. § 14 A-3 skal det gis en økonomisk kompensasjon til arbeidstaker hvis en konkurranseklausul gjøres gjeldende.
En konkurranseklausul kan ikke gjøres gjeldende hvis arbeidstaker blir sagt opp på grunn av virksomhetens forhold.
Er du i tvil om en eventuell konkurranseklausul er gyldig, ta kontakt med Negotia for en gjennomgang.
En kundeklausul begrenser arbeidstakers adgang til å kontakte arbeidsgivers kunder etter arbeidsforholdets opphør.
Etter arbeidsmiljøloven § 14 A-4 kan ikke en kundeklausul gjøres gjeldende lenger enn ett år etter arbeidsforholdets opphør. Den er og begrenset til kun å gjelde kunder som arbeidstakeren har hatt kontakt med, eller har hatt ansvar for det siste året før arbeidsforholdets opphør. En kundeklausul kan likevel ikke hindre kundene fra selv å ta kontakt etter eget initiativ.
Heller ikke en kundeklausul kan gjøres gjeldende hvis arbeidstaker blir sagt opp på grunn av virksomhetens forhold.
Noen arbeidskontrakter inneholder også klausuler som forbyr arbeidstaker fra å rekruttere ansatte i bedriften enten direkte eller indirekte, eller søke å påvirke andre ansatte til å si opp stillingen sin under, og inntil 12 måneder etter arbeidsforholdets opphør.
Slike typer rekrutteringsklausuler er ikke lovregulert i arbeidsmiljøloven, og har derfor ikke tilsvarende krav til arbeidsgiver som de to andre klausulformene.
I noen arbeidskontrakter krever arbeidsgiver at arbeidstaker skal betale en konvensjonalbot dersom arbeidstaker overtrer forbudene i konkurranse- kunde eller rekrutteringsklausulene.
Slike eventuelle brudd på klausulene må vurderes etter alminnelige erstatningsrettslige regler, og Negotia fraråder våre medlemmer å forplikte seg til konvensjonalbøter i arbeidsavtalene sine.