Rema 1000 har nettopp lansert sin nye Bestevenn-strategi. – Den bestevennen Rema er opptatt av er ingen andre enn lommeboka di, sier Negotia-leder Arnfinn Korsmo.
Dagligvaregigantens nye strategi fører blant annet til at en del lokal næringsmiddelindustri kuttes ut til fordel for større aktører. Selskapet har fått mye pepper for dette de siste dagene i forbindelse med at øl-produsenten Mack og syltetøyprodusenten Lerum skulle tas ut av sortimentet mange steder.
Negotia har advart mot utviklingen i lang tid
- Negotia og andre aktører har i flere år advart mot usunn kjedekonsentrasjon i dagligvarebransjen. Nemlig en utvikling som reduserer varesortimentet. Dette både svekker forbrukernes valgmuligheter og reduserer markedsadgangen til lokale produkter rundt om i Norge, sier Negotias forbundsleder Arnfinn Korsmo.
Korsmo mener «bestevenn-strategien» først og fremst handler om å tjene mer penger, og bli enda bedre venn med lommeboka di. Han mener det er på tide at myndighetene tar grep for å redusere maktkonsentrasjonen i norsk dagligvarehandel.
- Det er fint at næringsministeren engasjerer seg nå, men det skjer for sent. Denne utviklingen har pågått i flere år. Vi har bedt Konkurransetilsynet gripe inn for å demme opp for kjedekonsentrasjonen. Vi har bedt myndighetene gripe inn blant annet med «lov om god handelsskikk». Hele tiden får vi høre at forslagene ikke duger og at problemet vi frykter er ubegrunnet.
Ber myndighetene iverksette tiltak som stimulerer til økt konkurranse
Negotia-lederen påpeker at man nå står midt oppe i en uønsket utvikling, og frykter dette bare vil forsterke seg i tiden framover i form av ytterligere konsentrasjon, redusert tilbud, svekket konkurranse og dermed også bortfall av arbeidsplasser.
- Både Konkurransetilsynet, Stortinget, dagens og tidligere regjeringer har tillatt denne utviklingen. Å reversere dette blir vanskelig. Et første grep vil likevel være at Stortingets næringskomite henter fram igjen loven om god handelsskikk og vurderer tiltak sammen med Konkurransetilsynet og næringsministeren.
- Nå trenger vi tiltak som kan stimulere til fremtidig økt konkurranse og nedbygging av kjedemakt i dagligvarebransjen, sier Arnfinn Korsmo.