10. september 2020
I følge digi.no vil IT-selskapet Atea si opp 50 ansatte med "utdatert" kompetanse. – Dette framstår som en ren ansvarsfraskrivelse, sier Negotia-leder Monica A. Paulsen
Denne uken brakte digi.no en sak om at Atea skal slanke driften, og at 50 medarbeidere med utdatert kompetanse må finne seg nye stillinger utenfor selskapet. Administrerende direktør Michael Jacobs uttaler til nettstedet at "Noen av våre medarbeidere har dessverre ikke riktig kompetanse i forhold det markedet etterspør og det som er vår strategi".
Dette får Negotias forbundsleder Monica A. Paulsen til å reagere:
- Jeg reagerer sterkt på Ateas begrunnelse for nedbemanningen. Dette framstår som en ren ansvarsfraskrivelse. Det er bedriften som har forsømt seg når det nå anføres at de ansatte har «utdatert» kompetanse. Ettersom Atea hevder at 50 ansatte ikke har riktig kompetanse, burde bedriften selvfølgelig fortløpende ha sørget for kompetansepåfyll.
Negotia-lederen minner om at kartlegging av behovet for kompetanse på bakgrunn av bedriftens mål og strategi for framtidig utvikling, er en kontinuerlig oppgave for alle bedrifter.
- Hadde Atea sørget for en systematisk kompetansekartlegging ville det vært enkelt å dekke opp eventuelle gap mellom nåværende og framtidige behov, gjennom aktuelle opplæringstiltak. I stedet forsøkes det nå å la det som framstår som en forsømmelse fra bedriftens side, gå ut over de ansatte i form av nedbemanning.
Negotia har medlemmer i Atea som muligens rammes av nedbemanningen.
- Våre medlemmer kjenner seg ikke igjen i påstanden om at de har «utdatert» kompetanse. Medlemmene vil få bistand fra Negotias arbeidslivsavdeling, sier Monica A. Paulsen.