22. april 2020
Når regjeringen lanserer nye tiltakspakker i forbindelse med koronakrisen, forventer vi å se strategiske grep som sikrer at verdiskapingen og sysselsettingen i norsk industri kommer i gang tidsnok.
Dette skriver seks fagforbund med medlemmer i den maritime industrien i en felles kronikk. De seks forbundene er Negotia, NITO, Tekna, Fellesforbundet, Lederne og FLT.
- Denne kronikken er et initiativ fra Negotias styreoppnevnte bransjeutvalg, og jeg er glad for at alle forbundene har samlet seg om viktige forslag til tiltak. Vi har også sendt et felles åpent brev med tilsvarende innhold til Statsministerens kontor og landets fylkesordførere, sier Negotia-leder Monica A. Paulsen, og legger til:
- Jeg retter en stor takk til de andre forbundene for samarbeidet. Negotia jobber nå videre i bransjeutvalget for å gi innspill til regjeringen på andre områder; eksempelvis reiseliv, landbruk, mat og drikke samt grønne initiativ og klima.
--------------------------------
KRONIKK:
Når regjeringen lanserer nye tiltakspakker i forbindelse med koronakrisen, forventer vi, som fagforeninger knyttet til den maritime klyngen, å se strategiske grep som sikrer at verdiskapingen og sysselsettingen i norsk industri kommer i gang tidsnok.
Hastetiltakene som er satt i verk for å hjelpe næringslivet så langt er bra. Det samme gjelder den forsiktige oppmykingen og igangsettingen av virksomheter i enkelte næringer. Vi tar ikke til orde for en forsering som kan føre til at virusspredningen blusser opp igjen. Men vi ber myndighetene snarest ta beslutninger som kan stimulere til økt virksomhet i noen av landets mest verdiskapende næringer.
Norges maritime tradisjon og industri står nå overfor sin mest alvorlige utfordring i moderne tid. Samtidig som korona-epidemien skylte over landet har oljeprisen falt drastisk, noe som har gitt mer alvorlige utslag enn både finanskrisen i 2008 og offshorekrisen til sammen. Verdiskaping og arbeidsplasser som for uker siden var konkurransedyktige mistet med ett markedsgrunnlaget og står i fare for å forsvinne.
Det haster med å få plass omfattende og konkrete offentlige motkonjunkturtiltak for å sikre arbeidsplasser, kompetanse og verdiskaping. Mange av tiltakene som har vært satt inn så langt finansieres av vår felles oppsparte formue.
Når vi nå skal få hjulene i gang igjen må vi prioritere industri som kan fylle opp vår felles sparekonto. Vi må prioritere industri som kan gi landet eksportinntekter og industri som gir ringvirkninger til verdiskaping og sysselsetting i andre næringer og i offentlig sektor. Den maritime virksomheten i Norge er en slik næring.
Vi tillitsvalgte representerer mange av de 90 000 maritime arbeidsplassene som kan være i spill langs hele kysten. Den norske havindustrien lever i et gjensidig avhengighetsforhold. Hvis en del av den maritime klyngen går under, kan det føre til en dramatisk dominoeffekt for de andre delene.
Verdensledende kompetanse kan forvitre og utviklingen frem mot en grønnere økonomi kan ende med å gå i revers. Vi etterlyser derfor strategisk målrettede tiltak som kan implementeres raskt for å sikre næringen i en ekstremt vanskelig tid.
Vi ønsker å følge opp følgende av Maritimt Forums forslag til tiltak som inneholder flere punkter for å opprettholde sysselsetting og verdiskaping i en av Norges viktigste eksportnæringer:
Trond Markussen, president NITO
Jørn Eggum, forbundsleder Fellesforbundet
Lise Lyngsnes Randeberg, president Tekna
Ulf Madsen, forbundsleder FLT
Monica A. Paulsen, forbundsleder Negotia
Audun A. Ingvartsen, forbundsleder Lederne